dinsdag 24 januari 2012

Gebraden fricandeau

 Kerkuil in Skirpenbeck, Yorkshire, Groot Brittanië

Grote stukken vlees braden is altijd mooi. En wat je over hebt kun je de volgende dag weer gebruiken. Bij onze slager, die we toch wel steeds meer gaan waarderen, hebben we varkensfricandeau gekocht. Ik wilde hem braden in de oven, omwikkeld met vetspek. Als je groot vlees braadt op een rooster kun je het rooster op een ovenschotel leggen waarin lekkere aardappels liggen. Het vet van het vlees druipt dan mooi op de aardappels. Lekker met stoofpeertjes. En nou wil het geval dat we met de Kerst heerlijke stoofpeertjes hadden gegeten bij mijn ouders. Even vragen hoe mijn moeder dat klaargemaakt had. Volgens mijn vader was dat geheim, maar ik vind dat je zoiets van moeder op dochter over moet dragen, gelukkig dacht mijn moeder er ook zo over. Dus bij deze het geheim van de stoofpeertjes (waarschijnlijk algemeen bekend bij iedereen die vaak stoofpeertjes maakt, maar bij mij worden ze nooit zo mooi rood).

De peertjes schillen en halveren en stoven met 125 gr suiker, port tot ze onder staan (dus niet te zuinig, mijn probleem), 2 kaneelstokjes en 5 kruidnagels en dan zachtjes stoven tot ze gaar zijn, 2 tot 3 uur (geduldig zijn dus, ook al een probleem). Ook nu weer. De peertjes waren heerlijk, maar ze hadden toch nog wat langer gekund en toch met nog meer port. Ik zal het wel nooit leren.

De fricandeau was een stuk simpeler. In een ovenschotel ligt een kilo aardappels in gelijke stukken, gekruid met zeezout, zwarte peper en een flinke scheut olijfolie. Na een kwartiertje op 200 gr C, schakel je de oven naar 170 gr C en leg je het rooster met vlees er bovenop. De fricandeau is gekruid met zout en peper en omwikkeld met vetspek. Tussen het vetspek steken een paar takjes rozemarijn. Het geheel gaat voor 45 minuten in de oven.

2 opmerkingen:

  1. Stoofpeertjes worden bij mij wel rood😊 ik doe t altijd met rode wijn of nog beter frambesso van goedkope zoete wijn peren helemaal dr onder dompelen maar eerst bestrooien met basterdsuiker ( donkerbruine) en kaneel dan pruttelen maar als t erg snel verdampt beetje water dr bij schenken lang laten pruttelen. Daarna wat sap gebruiken voor maizena papje, dit dikke sausje over de afgegoten peren gieten en beetje kaneel erop strooien! ( van mijn moeder/ oma) sorry van tekst layout typ t op telefoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, ga ik ook een keer proberen met zoete wijn.

      Verwijderen