zondag 6 maart 2011

Pasta Baby

Eigenlijk is verse pasta maken een ontzettend leuk werkje, je moet er alleen even de tijd voor nemen. Eerst het deeg maken/kneden danlaten rusten in de koelkast en na zo’n anderhalf uur kun je gaan draaien. In onze vorige keuken was dat een werkje voor de hele familie. Iemand die de pastamachine vast moest houden, iemand die draaide en iemand die het deeg begeleidde. Maar in deze keuken kan de machine vastgezet worden aan het aanrechtblad en met een beetje geduld kan je draaien en deeg begeleiden tegelijk. Laura en Janet vinden het jammer dat ze niet meer nodig zijn, want wat is er leuker dan met z’n drieën onder het meel zitten en tagliatelle te drogen hangen aan pollepels en keukenkastjes. Ik bedacht mij dat de verse pasta in de Italiaanse winkel gewoon in nestjes in een bakje ligt en niet hangt, dus dan kan dat thuis ook.
Voor verse pasta is het handig om speciaal meel te gebruiken “Tippo 00” te koop bij de Turkse Supermarkt of Italiaanse winkel. Op 100 gram meel neem je 1 biologisch ei of 2 eidooiers. Voor 4 personen heb je ongeveer 500 gram meel en dus 5 eieren nodig (ik heb 4 eieren en 2 eidooiers gebruikt, een soort mix dus). De meel stort ik in een bergje op het aanrechtblad en de eieren schenk ik in een kuiltje in het midden. Met een vork begin ik het meel door het eiermengsel te roeren en op een gegeven moment ga ik mijn handen gebruiken. Dat lijkt in het begin een geklieder maar na geduldig kneden wordt het echt een samenhangende massa. Goed kneden en dan de deegbal een half uurtje in folie in de koelkast laten rusten. Dan begint het leuke werk, draaien. Van de deegbal neem je een plakje deeg en rolt dit door bloem, daarna volgens de gebruiksaanwijzing van de pastamachine door de rollers begeleiden. Je moet er wel voor zorgen dat de deegplak steeds door bloem gehaald wordt. Ik heb de pasta te drogen gelegd op een schone theedoek.
 Het recept was verder lekker simpel, pasta koken en opdienen met een tomatensalade, verse (zelfgemaakte) pesto en geraspte Parmezaanse kaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten