zondag 20 maart 2011

Polpettone con uova sode

De Slaapfabriek in Teuge kan ik iedereen aanraden als je een keer er tussenuit wilt. Dit ontbijthotel ligt naast vliegveld Teuge, alleen heeft het niets weg van slapen naast de 5de baan in de polder. Op vliegveld Teuge landen geen Jumbo's of Boeiings. De Slaapfabriek heeft 12 mooie kamers, allemaal verschillend van stijl veelal met een bad of luxe douche. Het complex heeft een grote ontbijtkamer met keuken. Ik was daar vanwege een terugkom tweedaagse van de Esan directeursopleiding. Wij waren met elf man/vrouw en voor de donderdagavond zou iedereen een gedeelte van de maaltijd klaarmaken. We hebben heerlijk gegeten en bijgekletst.
Ik had gekozen voor een Italiaans gehaktbrood "Polpettone con uova sode" een recept van Manuela Dansing-Gansser (zij schrijft hele mooie kookboeken). De verrassing van het gehaktbrood zijn de hardgekookte eieren, die erin zitten. Het gehaktbrood kun je gewoon maken in een bakblik, maar met mijn tik voor mooie schalen, heb ik het gehaktbrood gemaakt in een patéschaal. Dit is het recept: Bak op hoog vuur, 1 grote ui gesnipperd, 2 tenen knoflook geperst, 2 stengels bleekselderij in plakjes, 1 winterwortel in plakjes en 10 salieblaadjes en 1 takje rozemarijn fijngehakt, totdat de groenten een beetje bruin kleuren. Voeg dan 150 ml Oloroso sherry toe en kook het geheel zo'n 2 minuten. Meng in een grote kom 400 gr kalfsgehakt, 400 gr rundergehakt en 400 gr varkensgehakt met zout en peper en het gebakken groentemengsel. Voeg 2 eieren toe en paneermeel (of geweekt brood). Ik gebruik altijd paneermeel dat ik zelf maak van oud gedroogd brood, het lekkere daarvan is dat ik allerlei soorten brood door elkaar meng. Meng alles goed. Vet een langwerpige vorm in en bekleed de vorm met plakken ontbijtspek. Doe dan 1/3 van het gehaktmengsel in de vorm en druk goed aan. Verdeel dan beenham in blokjes gesneden over de laag gehakt (ongeveer 150 gr) en schik hierop 6 hardgekookte eieren. Verdeel de rest van het gehaktmengsel over de eieren, zodat ze goed bedekt zijn. Vouw het spek over de bovenkant. Bak het gehaktbrood op de onderste richel van de oven in 50 minuten gaar op 220 gr C. 

Je kan het gehaktbrood goed van te voren klaarmaken. Het kan koud gegeten worden, maar ook een beetje opgewarmd. Lekker als hoofdmaaltijd of bij de lunch op lekker
brood.








2 opmerkingen:

  1. Yammie yammie......, dit kan ik wel een proberen om te maken. Ziet er niet moeilijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen