donderdag 16 juni 2011

Burgers met coleslaw

Geinspireerd door de Jalapenoburgers van BroadcastMarc, wilde ik ook weer eens hamburgers maken. En ik had toch tijd, dus dan ook maar mayonaise zelf maken en coleslaw.
Ziehier het resultaat van een middag koken. De keuken leek wel een slagveld.
Zelf mayonaise maken mislukte in het verleden nog weleens, dan ging hij schiften. Maar dacht ik, met mijn magimix moet het dit keer zeker lukken. Mooi niet, weer schiften. Maar wat ik nu heb en toen niet, is: internet, dus googelen op geschifte mayonaise en daar stond het antwoord. Resultaat een mooie lekkere mayonaise (Janet en Annet prefereerden de pot Calvé). Het grote geheim is de snelheid waarmee je de olie toevoegt.
Een recept voor mayonaise is altijd wel te vinden en je kan hem zelf op smaak brengen met mosterd, zout en peper.
Voor de coleslaw neem je witte kool in smalle reepjes gesneden, een paprika in blokjes en een paar worteltjes geraspt. De groente meng je met gelijke delen mayonaise en yoghurt en flink wat druppels tabasco, zout en peper. Even de smaken laten intrekken en smullen maar.


Marc had op zijn blog geschreven over Jalapenoburgers. Die heb ik geprobeerd na te maken. Gehakt mengen met Jalapenopepers uit een potje (lekker veel, anders proef je ze niet terug) en een scheut BBQ saus, gesnipperd uitje, 1 ei en gedroogd broodkruim en wat kruiden naar eigen smaak. Even op de BBQ met zelfgebakken frietjes, leek het een heuse Amerikaanse maaltijd. O,ja Marc de rosé smaakt er inderdaad lekker bij.



1 opmerking:

  1. Die burgers zijn inderdaad een blijvertje....Mayonaise is een mooie optie om er bij te maken...ziet er weer lekker uit!!!!
    Ach ja koken doe je met de HELE keuken..ik ook hoor;-)

    BeantwoordenVerwijderen