zaterdag 23 juni 2012

Rabarber-hazelnoottaart

Als je van rabarber houdt, is dit een heerlijke taart.
Van de week bedacht ik me dat ik zoveel recepten heb van taarten dat ik maar eens wat meer taarten moet bakken. Toevallig kreeg ik ook nog een verzoek deze week voor een taartrecept.
Niet iedereen houdt van rabarber, men vindt het vaak te zuur. In dit taartrecept gaat veel poedersuiker, dus het zuur valt wel mee. Ik vond het wel een vreemd beslag, met veel eiwit.


Meng 40 g fijne kristalsuiker en 60 g bloem en wrijf er 40 g zachte boter door, dan ktijg je een kruimelig mengsel. Meng er dan 60 g amandelschaafsel door. Zet even apart.
Snijd jonge rabarber in stukjes van ongeveer 2 cm (je hebt ongeveer 350 gr nodig).
Zeef 240 g poedersuiker en 50 g bloem en 1 1/2 tl kaneel en voeg hier 125 g blanke gemalen hazelnoten door. Spatel 185 g gesmolten boter en 5 eiwitten losjes door het poedersuiker-bloem mengsel.
Schep dit beslag in een ingevet met bakpapier bekleed bakblik (vierkant of rechthoekig). Verdeel de helft van het kruimelmengsel hierover. Dan de stukjes rabarber en bovenop de andere helft van het kruimelmengsel. Strooi 2 el donkere basterdsuiker over de taart en bak de taart 40 min op 190 grC.

1 opmerking:

  1. Ziet er lekker uit! Ik ga dit recept denk ik maar doorgeven aan m'n vader: die heeft op dit moment bergen rabarber in z'n tuin...

    BeantwoordenVerwijderen