donderdag 14 juni 2012

Harissa (Marokkaanse sambal)

Ik moest 3 spaanse pepers hebben voor een gerecht, maar op de markt kon ik een zak vol pepers kopen voor €1,-. Ja en wat ga je dan maken met een zak vol pepers. Al bladerend door wat recepten kwam ik Harissa tegen, een soort Marokkaanse sambal. Ha daar kon ik mijn pepers in kwijt.
Verhit 1 el zonnebloemolie in een pan met dikke bodem. Bak hierin 1 rode fijngesneden paprika, 3 rode pepers fijngehakt en zonder zaadjes, 2 teentjes geperste knoflook, 1 el korianderpoeder, 1 el gemalen komijn en 1 el gemalen karwijzaad. En voeg een paar fijngesneden gedroogde tomaatjes toe en een scheutje tomatenpuree. Bak even door tot de paprika zacht is. Voeg 250 ml water toe en breng aan de kook. Laat het mengsel 10 minuten zachtjes sudderen. Pureer het mengsel in een keukenmachine. Voldoende voor 1 volle pot of 3 kleintjes. Lekker op een boterham kaas, maar ook bij vlees/vis of een gebakken ei. Harissa is zachter van smaak dan sambal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten