zondag 3 juli 2011

Cubaanse karbonaadjes

Wat een mooi event! De NK BBQ op het Burg. van Stamplein in Hoofddorp. Loeiende Green Egg''s, stomende Grill Dome's, brullende Primo's!! Super teams die prachtige gerechten maakten en fijne proeverijen voor de bezoekers. Lekker biertje gedronken bij Restaurant Elders en echt genoten van de leuke sfeer!
Wat die gasten aan het kokkerellen waren kan ik niet evenaren, maar...
Vanmorgen stond ik de marinade te fixen voor mijn ribkarbonaatjes die ik bij Marqt gehaald had. Witte rum en ananassap (ieder 150 ml) en een paar grof gesneden tenen knoflook. Het leek wel of ik een cocktail stond te bereiden! Bizarre combinatie. Leg de ribkarbonades erin gedurende een uur of 8 tot 10 en draai ze regelmatig om.
Maak een kruidenmengsel van gelijke delen cayennepeper, gedroogde oregano  en komijnzaadjes. Snijd van twee rode uien fijne ringen.
Wanneer het moment daar is (de BBQ staat bijna te loeien), haal dan de karbonades uit de marinade. Bestrooi ze met het kruidenmengsel en grill ze tot ze bijna klaar zijn. Pak ze in alufolie. Zet een koekenpan op de kolen. Doe daarin de uien en de knoflookjes uit de marinade. Lekker bakken en af en toe een scheutje van de marinade toevoegen. Dat geeft een heel fijne zoete, licht alcoholische smaak aan de uien en knoflook.


Dien de karbonades op met de uien en met in de oven gebakken aardappelen. Glaasje wit (Sauvignon), en geniet!

NB: als voorgerecht heb ik Sint Jacobsschelpen omwonden met wat bacon, stikje gemaakt van een takje rozemarijn. Kort gebakken op de grill. Opdienen met een scheutje olijfolie en wat grof zeezout...... Need I say more?

1 opmerking: