dinsdag 8 november 2011

Ricottacheesecake met saffraanabrikozen

Eigenlijk is dit recept alweer van 2 weken geleden, maar hij is de moeite waard, dus toch nog maar hier neer zetten. Ik heb een zwak voor cheesecake, doet mij altijd een beetje denken aan Oostenrijkse "Käsetorte"  in einem kleine Konditorei.
Met mijn ouders en zussen ben ik een paar keer in Oostenrijk op vakantie geweest (ik was 17, 18 jaar) en wij namen vaak Kaffee mit Kuchen, Sachertorte, Schwarwalder Kirschetorte of Käsetorte.


Schep 250 gr gedroogde, gewelde abrikozen in een kom om met een scheut brandewijn en 1/2 tl saffraandraadjes en laat 1 uur intrekken.
Meng in een keukenmachine 75 gr suiker met 1 kg (echt 4 bakjes) ricotta, 175 gr lemoncurd, 1/2 zakje vanillesuiker, geraspte schil van 1 citroen en 40 gr maizena. Voeg dan 4 losgeklopte eieren toe. Schenk het mengsel in een ingevette springvorm (20 cm). Bak de taart 1 1/2 uur in een oven op 170 gr C. Schakel de oven uit en zet de deur op een kier, laat de cake helemaal afkoelen in de oven.
Los 225 gr suiker op in 310 ml water op laag vuur, voeg 1 kaneelstokje toe, 6 kardemompeulen licht gekneusd en de abrikozen en laat nog 15 minuten zachtjes koken. Schep de abrikozen uit de siroop en laat de siroop nog wat inkoken. Schenk weer over de abrikozen en laat afkoelen. Bestuif de cheesecake met poedersuiker en smullen maar.


1 opmerking: