maandag 25 april 2011

Stoere karbonades en mannenappelmoes.

Rare titel? Tsja, dat kan je vinden. Maar dit is een bijzonder gerecht, let maar op.
Vanmorgen heb ik eerst van Goudreinettten appelmoes gemaakt (met de hulp van Mar, want ik had dit nog niet eerder gedaan). Dan.... op 500 gram appelmoes heb ik er 1-2 eetlepels geraspte mierikswortel door gemengd! Nog een paar theelepels kaneel en wat een smaakexplosie in mijn mond! Knallen!
Bij dezelfde slager van gisteren hadden wij ook 2 ribkarbonades meegenomen. Prachtig om te zien, mooie textuur en een fijne veelbelovende rand vet.
Deze karboos gaan in de "pekel". Komt ie: meng in 250ml heet water 5 eetlepels bruine suiker met 5 eetlepels grof zeezout, zorg dat alles is opgelost voordat je er 5 eetlepels ( of iets meer) fijne Bourbon bij mikt. Nog 2 eetlepels walnootolie en 100 ml koud water. Dit heet een brine (zie eerdere blog).
Snijd een ui in ringen, zoek 10 fijne zwarte peperkorrels en 5 pimentbessen en 5 kruidnagelen en 3 laurierblaadjes en een kaneelstokje uit. Leg de karbonades op deze verzameling kruiden en giet de brine eroverheen. Zet de kom in de koelkast en keer het vlees ieder uur. Minstens 4 uur, liefst wat langer.
Zet de BBQ klaar voor indirect grillen. Vlak voor HET moment heb ik er wat pecan houtsnippers op gelegd. Dan 20 minuten het vlees gegrild, als final touch 5 minuutjes direct op het vuur voor de mooiere grillmarks.
Dat moet toch en feest zijn? Erbij hadden we gegrilde Okra. Gewoon een keer proberen.

1 opmerking: