dinsdag 4 januari 2011

De 4 januari BBQ

Daar wassie weer: de traditonele 4 januari BBQ!
Voor ons de eerste keer, maar ongetwijfeld zijn er velen ons voor gegaan! Ik was vandaag heel luizig vrij (huh?) en vond het een fijn moment iets te maken voor Mar en Annet. Vanmorgen lag ik te luieren op ons klapbed (rug en voetjes wat omhoog). En dan komt zoon iPadje toch prima van pas! :)
Naar recepten gezocht bij en aantal van mijn foodblogs (natuurlijk zat die van de Goeroe er ook bij, srry Marc, nix kunnen vinden) en uiteindelijk ontstond een plan de campagne.
Het wordt een gerookte, gemarineerd kippenborst met een aardappel/rode ui/ blauwe schimmelkaas ovenschotel. Zo dat is eruit! Met dank aan The Dutchess (http://www.thedutchesscooks.com/) :)
Ik heb flink wat olijfolie gemixed met Marc's rub, thijm blaadjes, zwarte peper, teentje fijngesneden knoflook en 2 borrels whisky (liefst Bourbon, maar die had ik ff niet in huis). Mik daar twee biologische kippen borsten (even aankruisen in de borst voor de betere marinering) in, zorg dat de marinade overal het vlees toucheert en laat het minstens drie uur staan.
Ook nog ff de Pecan woodchips voor in de Smoker box in het water gelegd. Dat gaat een mooi smaakje geven aan de kip!
Dan: leg in een ovenschaal een laag aardappelplakjes, daarop een laagje (niet te wild!) dun gesneden rode uien en daarop verkruimelde blauwschimmelkaas (let erop: niet te sterk van smaak! Ik gebruikte Castello Blue). Meng daarna in een kom: blaadjes thijm, twee teentjes uitgeperste knoflook, zwarte peper, 200 ml room en melk. Giet dit over de schotel. Oven voorverwarmen op 200 gr C.

Ondertussen BBQ opgestart. Ging dit keer als een speer! Leve de Ecobrasa Firestarter :). De que was zo snel klaar dat ik moest wachten. Meestal sta ik in paniek in de keuken te ploeteren terwijl iedereen ongeduldig met het bestek op de tafel trommelt, maar vandaag.....was er niemand. Niet om half zes, niet om zes uur, niet om kwart over zes. Wanneer starten? JA, daar was Annet. Aan de gang dus.
Aardappelschotel voor 40 minuten in de oven gezet.
Smoker box gevuld met woodchips, na 15 minuten kipfilets erop gelegd. Duurde 20 minuten voordat ze juicy en gaar waren.
Mooi voedsel! Niet te moeilijk klaar te maken, ik was in 30 minuten klaar met alle voorbereidingen. So, keep in mind for coming summer :))) En Annet was er ook heeeeel blij mee!


1 opmerking:

  1. He JW jammer dat er niks bij stond..ben blij dat Hanneke TheDutchesscooks wel wat moois had voor je..ziet er top uit!!

    Ik heb dit recept ook weer doorgelinkt naar @JvanDuin (twitter bbq goeroe)

    Greetzz

    Marc

    BeantwoordenVerwijderen